Hommage à Santini ve Zbraslavi
12. 12. 2023 v 19:00
Královský sál zámek Zbraslav
Zbraslav
Spolek Opus organum z.s. ve spolupráci se spolkem Putování za Santinim Vás srdečně zvou na řadu adventních komentovaných koncertů věnovaných 300. výročí od úmrtí architekta Jana Blažeje Santiniho-Aichela. Osoba tohoto mimořádného barokního stavitele je spjatá s desítkami nejvýznamnějších památek napříč celou Českou republikou. Pro diváky budou k jeho vzpomínce díky našemu spolku otevřeny majestátní prostory některých kostelů, klášterů či zámeckého areálu a při odpoledních a večerních programech je naplní hudba a mluvené slovo. Připravený je pro Vás zhruba hodinový program. Během koncertu se můžete těšit na varhanní a vokální tvorbu z období českého baroka, a to v podání umělců Kateřiny Málkové (varhany) a Josefa Kovačiče (zpěv). Slovem bude jednotlivé akce provázet historik a publicista Jiří B. Sturz, který diváky obeznámí s podivuhodným životem českého architekta a poodhalí unikátnosti a specifika jeho realizací. Jste srdečně zváni!
Projekt byl realizován s finanční podporou Ministerstva kultury. Děkujeme!
Účinkující
- Je zakladatelkou spolku Opus Organum, který usiluje o propagaci a budoucí restaurování varhan převážně znojemské varhanní školy. Na tuto činnost navazuje vznikem festivalu Silberbauerovo hudební Podyjí, jehož je ředitelkou a dramaturgyní. Cílem festivalu je hudebně propojovat české a rakouské pohraničí. Díky této aktivitě je největším přínosem pro obor budoucí zrestaurování cenných nástrojů od Josefa Silberbauera. Kateřina Málková je propagátorkou převážně barokních děl, ale i soudobých skladatelů. Vždy se snaží nalézt nová místa s méně známými nástroji a zasluhuje se o jejich propagaci širší veřejnosti. Organizuje řadu koncertů jak na jižní Moravě, tak v Dolním Rakousku. Vedle sólové koncertní hry se věnuje i pedagogické činnosti. Vystoupila na festivalech v Rakousku, Slovensku, Švýcarsku, Německu, Lotyšsku, Litvě aj. Spolupracuje s orchestry jakou jsou Český národní symfonický orchestr, Severočeská filharmonie, orchestr Atlantis, Collegium magistrorum, Filharmonie Bohuslava Martinů, Sedunum String Orchestra a další. Hru na varhany studovala na konzervatoři v Brně ve třídě Petra Kolaře, poté pokračovala v magisterském studiu na Akademii múzických umění v Praze u Jaroslava Tůmy. Během studií absolvovala roční zahraniční stáž v německém Lübecku u Arvida Gasta.
- Historik a zpěvák Jiří Bartoloměj Sturz studoval hudební vědu v Brně a Olomouci, dále historii na FFUK v Praze a TUL v Liberci, kde absolvoval tématem z kulturních dějin českého baroka. Od roku 2006 je členem operního souboru Šaldova divadla v Liberci, od roku 2016 působí rovněž lektorsky v dramaturgii opery. Odborně i populárně publikuje zejména na témata hudební, starších obecných dějin a umění raného novověku. Věnuje se literární, skladatelské a hudebně-kritické činnosti, v těchto oborech rovněž působí pedagogicky. Vyvíjí bohatou koncertní a přednáškovou činnost. Jako zpěvák se věnuje především interpretaci hudby starších stylových období, zvláště barokní písni. V rámci opery s oblibou ztvárňuje různé žánrové postavy a figurky, často komického charakteru. Je vyhledávaným moderátorem a odborníkem na hudební kulturu českého baroka.
- Je absolventem Hudební akademie múzických umění v Praze pod odborným vedením Martina Bárty a Pražské konzervatoře ze třídy Jiřího Kubíka. V roce 2015 debutoval na profesionální operní scéně v roli Hermanna (J. Offenbach, Hoffmannovy povídky) na prestižním hudebním festivalu v rakouském Bregenz. V témže roce pak začal navazovat spolupráci s českými operními domy. Pravidelně hostuje na scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni, v Jihočeském divadle, nebo v libereckém Divadle F. X. Šaldy, kde byl též po dvě sezóny stálým členem sólistického ansámblu. Od roku 2020 též vystupuje v inscenacích Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě. Mezi dosud nastudované role patří např. Sarastro (Kouzelná flétna), Masetto (Don Giovanni), Seneca (Korunovace Poppey), Eremit (Čarostřelec), Kajetán (Nevěsta messinská), Kníže Gremin (Evžen Oněgin), Žalářník Beneš (Dalibor), Bonifác (Tajemství), Kecal (Prodaná nevěsta), nebo Farář a Jezevec (Příhody lišky Bystroušky). V roce 2022 vystoupil na mezinárodním operním festivalu v irském Wexfordu v úspěšné produkci Dvořákovy Armidy, kde ztvárnil postavu rytíře Ubalda. Kromě divadla se věnuje také koncertní činnosti a spolupracuje s renomovanými hudebními tělesy jako jsou např. Collegium 1704, Moravská filharmonie Olomouc, Musica Florea, Pardubická komorní filharmonie, nebo orchestr NeoKlasik. V programech duchovní hudby pravidelně vystupuje s koncertní varhanicí Kateřinou Málkovou.
Vstupné
Vstupné dobrovolné