Prolog festivalu
18. 8. 2024 v 15:30
kostel Nanebevzetí Panny Marie
Rancířov
Účinkující
- Česká varhanice a hudební manažerka, která se soustavně věnuje sólové koncertní činnosti, vystupuje pravidelně na koncertech i festivalech v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, Itálii a Francii, ale vrací se i do USA a do Japonska. Ve vlasti spolupracuje také s mnoha sólisty, orchestry a barokními ansámbly, od Symfonického orchestru Českého rozhlasu a orchestru Národního divadla v Praze přes Karlovarský symfonický orchestr a Komorní filharmonii Pardubice až k souborům Capella Regia Praha, Barocco sempre giovane a Ensemble 18+. Její repertoár zahrnuje hudbu všech stylových období od renesance až po současnou tvorbu. Důležitým základním kamenem jejího repertoáru je česká varhanní tvorba, do svých programů české autory vkládá vždy, o to víc v cizině. Zařadila se k výrazným osobnostem české hudební scény. Hru na varhany vystudovala na Pražské konzervatoři u Jana Hory, na Akademii múzických umění u Jaroslava Tůmy a dále ještě na Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn-Bartholdy v Lipsku; tam byli jejími pedagogy varhaník Stefan Engels a cembalista Tobias Schade. Během studia se zúčastnila řady mistrovských kurzů, mimo jiné pod vedením Haralda Vogela, Martina Sandera, Lorenza Ghielmiho, Oliviera Latryho nebo Ludgera Lohmanna. V současné době se zabývá rozsáhlým nahrávacím projektem „Historické varhany Karlovarského kraje“. Série CD vychází u společnosti ARTA Records. Je zakladatelkou a dramaturgyní Mezinárodního hudebního festivalu J. C. F. Fischera a Karlovarských varhanních večerů. Od června 2021 působí jako ředitelka Karlovarského symfonického orchestru.
- Na Pražské konzervatoři vystudovala klasický zpěv ve třídě J. Krásové a skladbu u E. Douši. V roce 2022 dokončila doktorské studium skladby na Akademii múzických umění v Praze pod vedením J. Filase a M. Rataje. Mezi lety 2003-2009 působila jako sólistka Moravského divadla Olomouc, kde nastudovala řadu rolí (Gilda, Manon, Julie, Zuzanka, Terinka, Constance ad.) V téže době rovněž koncertovala v Německu a Rakousku a vystupovala s předními českými orchestry. Od roku 2009 systematicky zaměřuje svou pozornost na oblast komorní hudby, v níž se věnuje především interpretaci vokálních skladeb 1. a 21. století. Kromě vlastní tvorby uvádí na koncertní pódia díla mnoha současných českých autorů a oživuje méně známou světovou tvorbu. V roce 2011 založila trio Morgenstern Ensemble. Vedle této oblasti se zabývá interpretací hudby baroka a klasicismu. Jako autorka se věnuje zvláště tvorbě pro lidský hlas (písně, melodramy). Ve výběru textů dlouhodobě sleduje témata války, lásky a smrti, jež považuje za svůj nejhlubší inspirační zdroj. Od roku 2014 pedagogicky působí na Pražské konzervatoři. Je členkou Umělecké Besedy.
- Soustavně se věnuje nejen sólové, ale také komorní hře. S příchodem nového tisíciletí opustil svůj post na místě koncertního mistra SKO a věnuje se plně sólové, komorní a pedagogické činnosti; od roku 2000 předává své zkušenosti mladým violoncellistům jako profesor violoncellové hry na Konzervatoři v Praze a od roku 2012 vyučuje na HAMU v Praze. Intenzivně se zajímá také o starou hudbu a spolupracuje s cembalistkou Michaelou Kačerkovou na koncertních programech barokní i modernější hudby. V roce 2002 sestavil malý komorní orchestr Camerata Bohemica, kde zastává funkci stálého sólisty a uměleckého vedoucího. V roce 2003 navázal spolupráci s klavíristkou Barborou Sejákovou a houslistkou Danielou Oerterovou v Triu Bergerettes. V této době stál spolu s Vítězslavem Černochem, Danou Truplovou a Vilémem Kijonkou u zrodu souboru Kubelík kvartet. Je častým hostem nahrávacích studií a lektorem domácích i mezinárodních kursů. Violoncellista hraje střídavě na nástroje signované: "Pietro Zanetto di Brescia 1686" a "Karel Josef Dvořák, Praha 1929", jako barokní používá nástroj českého anonyma z 18.stol. a moderní hudbu provozuje na nová violoncella mistra Radka Herouta (2003 a 2007).
Vstupné
Vstupné dobrovolné
Program
Georg Muffat
(1653–1704)
(1653–1704)
Toccata Settima
Johann Sebastian Bach
(1685–1750)
(1685–1750)
"Öffne dich, mein ganzes Herze"
Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 61
Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 61
Antonio Caldara
(1670–1736)
(1670–1736)
Sonáta D dur
pro violoncello a basso continuo
pro violoncello a basso continuo
Francesco Durante
(1684–1755)
(1684–1755)
Vergin, tutto amor
Johann Sebastian Bach
(1685–1750)
(1685–1750)
Suita pro violoncello G dur
BWV 1007
BWV 1007
Johann Sebastian Bach
(1685–1750)
(1685–1750)
"Ich will dir mein Herze schenken"
Matoušovy pašije, BWV 244
Matoušovy pašije, BWV 244
Johann Caspar Ferdinand Fischer
(1746–1656)
(1746–1656)
Chiacconna in F
Bohuslav Matěj Černohorský
(1742–1684)
(1742–1684)
Regina Coeli
Georg Friedrich Händel
(1685–1759)
(1685–1759)
"Dank sei dir, Herr"
arioso
arioso
Galerie fotografií
Místo
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Rancířově, založený v roce 1257 rodem Ranožírů, prošel historickým vývojem od gotické opevněné kaple do pozdně barokní stavby. Po požáru v 18. století byl přestavěn do rokokového stylu pod vedením řeholníka Augusta Kienmayera. Kostel, typický svou pozdně barokní architekturou, se nachází na Rancířovském potoce. Jeho vstup zdobí sochy a kříž, zatímco věž, upravená po požáru, nese stopy původní obranné funkce. Interiér zdobí mramorový sloupový oltář, fresky a barokní sochy. Barokní varhany v kostele, vyrobené Ignácem Floriánem Casparidesem kolem roku 1765, jsou umístěné na kůru zdobeném zlacenými pilastry a andělíčky.
Zpět na všechny koncerty